Elk jacht beschikt op het achtersteven over een Marina voor watersporten en een Marina Terrace. Dit is een ideale locatie om te zonnen en te genieten van een cocktail of snack met uitzonderlijk uitzicht op de zee.
De doelgroep van The Ritz-Carlton Yacht Collection zijn reizigers uit de hogere middenklasse van de samenleving. De typische gasten zijn bedrijfsleiders of zelfstandigen van middelbare leeftijd, senioren, maar ook gezinnen met kinderen. Er zijn met de ‘Ritz Kids’ (4 tot 12 jaar) trouwens kindervoorzieningen aan boord van de schepen, net zoals in de hotels. De kidsclub en avondopvang zijn extra te betalen.
De rederij mikt niet op het traditionele cruisepubliek, maar op reizigers die dusver vooral luxehotels aan land bezochten. De meerderheid zijn klanten van The Ritz-Carlton en andere hotelketens binnen de Marriott Bonvoy-portfolio. Een voordeel is dat gasten op de schepen ook punten verzamelen voor het getrouwheidsprogramma van de hotelgroep.
De schepen varen in het zomerseizoen in de Middellandse Zee en tijdens de winter in de Caraïben en Midden-Amerika. Met de uitbreiding van de vloot zullen daar de volgende jaren meer havens en wellicht ook andere regio’s aan toegevoegd worden. Behalve must-see bestemmingen zoekt de rederij kleinere, uniekere locaties op die alleen kleine cruiseschepen en particuliere jachten kunnen ontvangen. Denk aan Monte Carlo, Portofino en kleinere Griekse eilanden.
In de Caraïben tref je de schepen aan op idyllische bestemmingen die vooral door celebrities worden bezocht. Het jacht gaat er voor anker en tenders brengen de gasten naar het vasteland en de parelwitte stranden.
De jachten blijven vaak tot ’s avonds laat op de bestemming zodat gasten uitgebreid de locatie kunnen verkennen of ’s avonds aan land te dineren. Soms blijven de jachten zelfs de hele nacht aangemeerd. Afhankelijk van de haven, legt de rederij inbegrepen groepsshuttles in tussen de kade en het centrum.
Aan boord van de schepen van The Ritz-Carlton Yacht Collection heerst er een ongebonden sfeer in een intieme setting, met een hoog niveau van dienstverlening. De kledingvoorschriften weerspiegelen de luxe levensstijl van The Ritz-Carlton. Overdag, voor het ontbijt en de lunch is de dresscode Yacht Casual waarbij een shirt, schoenen en cover-ups verplicht zijn in de publieke ruimtes. Voor het diner zijn overhemden en schoenen op het hele jacht verplicht. Yacht Sophisticated is de norm voor de restaurants. Er zijn geen formele avonden aan boord.
Het entertainment is eerder intiem en kleinschalig met muziekoptredens van modern en eigentijds tot klassiek en jazz. De rederij organiseert ook gesprekken onder leiding van gerenommeerde experts en brengt lokale gemeenschappen en artiesten aan boord.
The Ritz-Carlton Yacht Collection lanceerde in het najaar van 2022 haar eerste jacht Evrima voor 298 gasten. De maatschappij heeft op de Chantiers de l’Atlantique in Frankrijk intussen twee jachten voor 448 passagiers in aanbouw. Het eerste LNG-aangedreven schip Ilma komt in de zomer van 2024 in de Middellandse Zee in de vaart. Het zusterschip Luminara volgt in 2025. De CEO Jim Murren heeft alvast grote plannen voor de toekomst en wil de vloot op termijn uitbreiden tot acht of tien schepen. Daarbij is ook al het idee geopperd om vaartuigen te bouwen voor zustermerken van The Ritz-Carlton.