Eerder kondigden we reeds aan dat Cunard van plan was om een nieuw schip te bouwen (herlees het artikel), waarvan de naam toen nog niet bekend was. Intussen heeft de Britse rederij onthuld dat het nieuwe schip Queen Anne zal heten en er zijn ook al meer details bekend over het design en de faciliteiten aan boord. Maak kennis met het nieuwe Cunard-schip aan de hand van tien weetjes.
#249
Queen Anne is het 249ste schip in de roemrijke geschiedenis van Cunard. De rederij werd opgericht in 1840 en is daarmee de oudste rederij ter wereld voor passagiersschepen.
Maiden Voyage
De eerste reis van het schip, de zogenaamde maiden voyage, vertrekt op 4 januari 2024 vanuit Southampton. Na twee zeedagen komt het schip aan in Lissabon, waar het twee dagen blijft en daarna terugkeert naar Southampton.
De vierde Queen
Queen Anne wordt het vierde schip in de vloot van Cunard. De huidige vloot bestaat uit de Queen Victoria, de Queen Mary 2 en de Queen Elizabeth. Alle schepen zijn gedoopt door een lid van de Britse koninklijke familie, waarvan twee door de Britse koningin.
14 jaar
Met de bouw van Queen Anne zal Cunard voor het eerst in een lange tijd een nieuw schip introduceren. Het is van 2010 geleden, met de doop van Queen Elizabeth, dat Cunard nog een nieuw schip mocht verwelkomen.
Maiden Season
Na haar maiden voyage volgt het debuutseizoen van Queen Anne. In het voorjaar van 2024 staan reizen gepland naar de Canarische Eilanden, de Caraïben, de Middellandse Zee en de Noorse fjorden. Ook een trans-Atlantische overtocht ontbreekt niet in het programma. Cunard staat namelijk heel erg bekend voor deze reizen!
Bekijk de eerste cruises van Queen Anne
Vrouwelijke kapitein
Queen Anne krijgt een vrouwelijke kapitein, Inger Klein Thorhauge. Ze is afkomstig uit de Faeroër, een kleine eilandengroep in de noordelijke Atlantische Oceaan, gelegen tussen Schotland, IJsland en Groenland. Kapitein Thorhauge werkt al sinds 1997 voor Cunard en was al eerder kapitein van twee andere Cunard-schepen.
Made in Italy
Het Italiaanse Fincantieri is verantwoordelijk voor de constructie van Queen Anne. Het eerste deel van de boeg werd gebouwd in Castellammare di Stabia, nabij Napels. Het vervolg van de bouw vindt plaats in de scheepswerf van Monfalcone, in de buurt van Venetië.
Kostprijs
Naar verwachting zal de bouw van Queen Anne een half miljard euro kosten (540 miljoen euro om precies te zijn).
Zusterschepen
De Queen Anne behoort tot dezelfde scheepsklasse (de Pinnacle Class) als de Holland America Line schepen Koningsdam, Nieuw Statendam en Rotterdam. De gelijkenissen zijn echter puur technisch. Op vlak van design, inrichting, faciliteiten en beleving aan boord is Queen Anne voor de volle 100% een Cunard-schip.
Behoud van tradities
Met de bouw van dit nieuwe schip zal Cunard verschillende vernieuwingen introduceren, waaronder enkele nieuwe specialiteitenrestaurants. Tegelijk behoudt men de geliefde Britse tradities zoals de gekende afternoon tea, opgediend met de witte handschoenen en begeleid door rustige pianomuziek.